Enkele voorbeelden van de Marketing Tip van de Week

Voorbeeld 1

Hou ze aan het lijntje

U heeft het waarschijnlijk zelf al vele malen aan den lijve ondervonden. De receptioniste schakelt u door en vraagt even geduld te oefenen. Vaak krijgt u dan of een lieve dame te horen die u vriendelijk vraagt te wachten en dit in meerdere talen, of luide muziek van één of andere hitzender. Nochtans kan u deze wachttijd efficiënter gebruiken. Uit onderzoek blijkt immers dat wanneer klanten tijdens het wachten professionele informatie over het bedrijf te horen krijgen, zij tot 3 minuten langer aan de telefoon blijven wachten. Natuurlijk kan het nooit de bedoeling zijn om uw klanten een dergelijk, onverantwoorde tijd aan het lijntje te houden, maar het kan wel een idee zijn om deze wachttijd te gebruiken om over uw bedrijf te communiceren. U kan bijvoorbeeld uw nieuwe product of dienst in de kijker plaatsen, uw beursdeelname meedelen of uw actie aankondigen. Wanneer u hierover verder nadenkt komt u zeker op tal van praktische en interessante weetjes voor uw specifieke klantengroep. Dit zal uiteraard alleen maar werken indien u de boodschap regelmatig (en op tijd) verandert, zodat de klant niet continu herhalingen of achterhaalde berichten hoeft te beluisteren.

TIP: U kunt wachtende bellers beter een professionele boodschap laten horen in plaats van een standaardtekst of muziek. Zij hebben dit zelfs liever en bovendien heeft u er een (gratis) communicatiemiddel bij.

Voorbeeld 2

Beter voorkomen dan genezen

Het aantal verbruikersklachten dat binnenkomt bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (kortweg JEP) zijn in 2006 sterk gedaald in vergelijking met 2005. Zo blijkt uit het rapport van het afgelopen jaar: 136 dossiers, tegenover 221 in 2005, zijnde een daling van 38,5%. De Belgen zijn dus ofwel een stuk toleranter geworden ten opzichte van reclame, of een stuk voorzichtiger bij het maken ervan.

Reclamebureaus of bedrijven kunnen immers gebruik maken van een voorafgaandelijk onderzoek om advies in te winnen over een op stapel staande campagne. Dat is een stuk veiliger dan achteraf te moeten terugkrabbelen. Zo was er een tijd geleden bv. de advertentieaffiche voor de Chrysler Grand Voyager met de afbeelding van een erg zwaarlijvige vrouw, met de boodschap: “De Grand Voyager is zo ongelooflijk ruim dat uw schoonzus eindelijk mee op vakantie kan”. De JEP kreeg daarover heel wat klachten van consumenten die zich persoonlijk beledigd voelden. De Jury oordeelde dan ook dat de affiche de menselijke waardigheid aantastte. Algemeen genomen blijken consumenten zich vooral te storen aan erotische of seksistische reclame.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) baseert haar beslissingen enerzijds op de wettelijke bepalingen (wet op de handelspraktijken, wetgeving per catégorie van producten en diensten,…) en anderzijds op de zelfdisciplinaire bepalingen (codes, regels, aanbevelingen). U kan al deze bepalingen terugvinden op de website van de JEP (www.jep.be). Hierop vindt u eveneens een formulier voor vragen om voorafgaandelijk onderzoek en ook een FAQ is op de site te raadplegen. Meer info bij JEP, Louizalaan 120 bus 5, 1050 Brussel, tel. 02 502 70 70, info@jep.be.

TIP: Als u er niet zeker van bent of uw advertentie niet over de schreef gaat wat humor of aantasting van de menselijke waarde betreft, kunt u steeds voorafgaand advies inwinnen bij de JEP.

zoek

Marketing Nieuws

  • Zes op tien Belgische bedrijven aanwezig op Facebook
    [lees verder]
  • Slechts 2,4% van Belgische bedrijven beschikt over Facebook-pagina
    [lees verder]
Volledig overzicht


Marketing Tips

Abonneer u nu op de Marketing Tip van de Week, uw wekelijks gratis marketing-tussendoortje dat u even laat stilstaan bij soms evidente, soms onverwachte marketingadviezen.

Voorbeelden


Abonneer


Media Luna Blog


Onze blog rond marketing, strategie en branding.
Check it out now!

Media Luna Video Report


Blijf gefocust, bekijk onze marketingvideo's!

MEDIA LUNA | Eduard Robeynslaan 12 | 3290 Diest
marc@media-luna.be | T +32 13 29 03 07 | F +32 13 50 00 35
Disclaimer
© Media Luna 2009