Communicatieplan

Mensen verslikken zich vaak in het gebruik van de termen communicatie en reclame. Nochtans zijn beide geen synoniemen van elkaar. Reclame is een onderdeel van communicatie, dat op zich veel breder gaat dan reclame alleen. Communicatie is eveneens: de inkomhal van uw bedrijf, de toonzaal van uw klant, uw vrachtwagenpark, de public relations, ...

Communicatie vs. reclame

Om een goed communicatieplan op te stellen dienen de eerder genoemde strategieën, van bedrijfs- tot marketingstrategie, correct te zijn geïnterpreteerd. Wanneer dit het geval is, moet deze strategie vertaald worden voor de buitenwereld en alsdus gecommuniceerd. Voor het communicatieplan worden dus alle mogelijke communicatiedragers overlopen en afgestemd op de te volgen strategie. Zoals hierboven vermeld, is één onderdeel van het communicatiestratieplan het reclameplan. In het reclameplan wordt verduidelijkt op welke wijze, waar en wanneer de vertaling van de strategie (in een advertentie, spot, banner, ...) wordt gecommuniceerd. Men spreekt hierbij soms over above (de klassieke, "zichtbare" media, zoals radio, tv, kranten, ...) en below communicatie (bv. direct marketing, instore communicatie, ...). De laatste jaren is men van deze relatief strak gescheiden denkwijze afgestapt en heeft men het over 360° marketing. Simpel gezegd, het integreren van above en below binnen eenzelfde communicatieverhaal, zodat de communicatie als één gestructureerd raderwerk functioneert.¨

Focus

Een sterke communicatie begint bij datgene wat reeds bij de marketingstrategie aan bod is gekomen: focus. Focus op één duidelijke en onderscheidende boodschap. Focus op één woord of begrip in de geest van de consument. Volvo is veiligheid, BMW is rijplezier, Toyota is betrouwbaar, Nivea is verzorging, Head & Shoulders is anti-roos, Duracell is lange levensduur. Allemaal voorbeelden van sterke merken die op een systematische en consistente manier de focus leggen op één woord of één begrip.

Bovendien moet dit woord of begrip verpakt worden in twee zaken: een promise of belofte naar de consument en een authentiek verhaal dat doorgetrokken wordt in alle communicatie-geledingen van het merk. Een voorbeeld hiervan is  "Echt rijplezier" van BMW en de advertenties en tv-spots waarin dit rijplezier te ervaren is. U kan voor andere, meer uitgewerkte voorbeelden steeds terecht op de Media Luna blog.

 

Wilt u graag eens van ideeën wisselen met betrekking tot uw merk- en of bedrijfscommunicatie? Aarzel dan niet en neem gerust contact op met Media Luna. U kan bij mij terecht voor aanbevelingen rond uw communicatie, verwerkt in een advieschecklist, het vertalen van uw strategie in communicatiedoelstellingen tot het uitschrijven van een communicatie- of reclameplan.

 

zoek

Marketing Nieuws

  • Zes op tien Belgische bedrijven aanwezig op Facebook
    [lees verder]
  • Slechts 2,4% van Belgische bedrijven beschikt over Facebook-pagina
    [lees verder]
Volledig overzicht


Marketing Tips

Abonneer u nu op de Marketing Tip van de Week, uw wekelijks gratis marketing-tussendoortje dat u even laat stilstaan bij soms evidente, soms onverwachte marketingadviezen.

Voorbeelden


Abonneer


Media Luna Blog


Onze blog rond marketing, strategie en branding.
Check it out now!

Media Luna Video Report


Blijf gefocust, bekijk onze marketingvideo's!

MEDIA LUNA | Eduard Robeynslaan 12 | 3290 Diest
marc@media-luna.be | T +32 13 29 03 07 | F +32 13 50 00 35
Disclaimer
© Media Luna 2009